Total Pageviews

Monday, December 20, 2010

how to get a quality sleep

assalamualaikum

for this enrti aku pun xthu sbrnye nak post pe......
tapi idea tu da ade.....

ok let go straight to the point

before this, aku pernah postkan something bout how to wake people up
different from this entry,

kali ni nak cerita pasal tido2 plk.......

tido....
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

sape yg tak suke tdo kan???????

ok, cube bygkan klu someone tu mmg sgt2 mengantuk, then die nak tido
tapi, xthu nape mata tu xble nak lelap
pernah tak jadi kat korng????



i guess from my experience, bnyk kali jugak la aku meghadapi bende ni....
frust betol.......
nak tido, tapi xbole lelap.......

what to do?????

aku akan wat.......

1. pastikan perut aku xlapar....
biasanye, aku mmg xdpt tido klu perut aku lapar.....
konon2nye xmkn dinner nak diet la kan.....
tapi, hampeh,
pikir2, da mlm da ni.....
pe yg ade pun kat dapur tu.....
paling mls pun, aku akan trun ke dapur,
wat susu suam,
minum sekadar nak isi perut.....
bak kata org, susu suam bgs ntk tdo2 ni.....

da minum.......
tapi, still xdpt td jugak....

2.masuk bilik air, amik wudu'
ala2 sejuk kan badan,
bia comfortable sikit...baru dapat tido ngn selesa....

ok, da amik wudu'
baring......

3. bace doa.....

4. bace 3 Qul

5. bace ayat Qursi

6.sembuhkan kat tapak tangan, sapukan kat badan.....

insyallah dapat tdo.......

lagi satu tips yg aku biasa wat,
aku akan pakai baby oil yg ade aroma lavender.....
xingat la name die pe.....
pki kat tgn.......
sbb bau die tu bole tenang kan fikiran
insyallah dpt tido lps tu.......

ntok sape2 yg ade masalah nak tdo,
korng kene cek la, myb korng ni diketagorikan sbg insomnia

so, bnyk tips yg bole diamalakan ntok merawat insomnia ni.....

antara2nye, penatkan diri anda.....
mmg berkesan cara ni.....
pergila bersenam pada waktu petang, or beridah ke.....
so, bile da penat, automatically nye badan akan perlukan masa berehat....
insyallah mlm tu korng akan tdo soundly.......



gamba aleeya, time die tdo......
miss u so much!!!!!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

faizalnizam said...

pasal bersenam tu memang berkesan. kalau kita all out exercise petang hari, malam mmg black out la . hehehehe.

hanisa said...

yup, that's rite!!!!!
so, keep on exercise....ntok kesihatan!!!!