Total Pageviews

Tuesday, November 30, 2010

da nak masuk tahun baru da.........

da masuk da bulan december.....

tak brape lame lagi je da nak masuk taon 2011.....
uishhhhhh.......
cepat je masa berlalu,

so, a bole start da nak create the new azam for next year.....
hahahahhaaaaa.....
azam taon lps pun bnyk lagi yg tak tercapai....
adushhhhh!!!!!!!!!!!!


tup tap tup tap.....pejam celik pejam celik.....

but, azam2 ni bukan la something yg wajib buat every year....
it actually depends on someone la jugak.....
ala2 target la jugak......

cara2 kita nak wat azam....

1. duduk diam2, sambi berfikir.....
pe target kite for this year

ok, dlm pale tu da ade 2-3 target....
contohnye,
...tahun ni aku target nak dapatkan kerja
...aku nak wat bela ikan
...aku nak dptkan kereta

rasenye2 cukup ke tu???????
belom lagi.....

depend brape bnyk yg korng nak target taon ni....
tak kire la, brape bnyk, kalau sikit pun it's ok....kalau banyak, seelok2 nye....

2. amik kertas, catatkan whatever yg terlintas kat kepala otak tu.....

misal kata bnyk sgt target korang tu.....

3. cube kaji balik sume2 yg listed tu.....
samaade bende tu logik ke tak logik, bole di capai ke xbole berdasarkan kemampuan diri sendiri

contohnye.....
...tahun ni aku nak dapatkan sebijik keta, so aku bole jenjalan tak yah nak suruh org anta,
kaji balik, yg sebenrrnya mmg ko ni layak ke nak beli keta, da ade lesen keta??? mampu ke ko nak beli keta tu????
ok, kalau rase2 nye tak brape nak memenuhi syarat2 diatas, sebaik2nye tukar kepada....

....tahun ni aku nak dapatkan lesen keta....
tak pun, kalau da ade lesen keta, tukar,
....tahun ni aku nak kumpul duit, n beli kereta..

3. setersnya, amik balik sume azam yg ko da tulis tu....
kalau bole tentukan which one the most important, agak2 yg antara banyk2 tu, yg ko nak sgt bende tu tercapai.....

contohnye, ade 2 target,
-nak dapatkan kerja tetap
-nak beli kereta

antara 2-2 tu yg mane satu yg paling penting....
pikir2kan......

4. kalau nak jadi lebih sistematik, tentukan time duration ntok kite nak capai sume target2 kite tu.....

contohnye....
-aku nak dapatkan kerja tetap sekurang-kurang nye sebelum bulan 5 taon ni
-aku nak beli sebuah kereta sebelum aku kawen taon ni....

5. betulkan balik sume senarai yg da listed tadi,
termasuk ayat2 yg telah dibetulkan
amik satu kertas laen, kalau bole yg cantik2 dihias megikut citarase n daya creativity masing2, tulis balik pe yg diazamkan.....

kalau bole, setiap permualaun ayat tu, mestila di mulakan dgn....
"aku berzam, tahun ini........."

barulah nmpak cam serious sikit usaha kita tu.....
betol tak????

6. da wat cantik2, pe lagi, tampal la kat mne2 sudut bilik supaya bole nampak....
tapi kalau cam segan org bace azam kita tu, simpan la dlm buku diary ke....
klu jenis yg tak kesah org bace, lagi bgs, tampal kan kat dinding....
it just ntok kite bole sentiasa ingat n update samaada tercapai ke tak.....
yg simpan dlm dairy tu, pastikan sentiasa update, jgn bia die terperok je....

7. last thing for sure, WORK IT OUT la!!!!!!
cari peluang dan berusaha ntok capai sume azam2 kita tu....
jgn hangat2 taik ayam je.......
bak kata org, org laen buat azam, ko pun nak wat jugak...tapi, malas nak usaha....

8. doa dan tawakal......
selalulah berdoa supaya kita dapai capai ape yg kita azamkan tadi.....
insyallah, dgn berkat doa, azam kita bole capai....

ok la, that all....
same2la kita berusaha ntok jadi yg terbaik, insyallah

wishing you.....
happy new year!!!!!!!!


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 comments:

Anonymous said...

Sangat posting baik.

Anonymous said...

Kami sedikit kesulitan untuk berlangganan rss, dalam setiap kejadian aku buku menandai situs ini besar, sangat berguna plus diisi dengan informasi.

mizely said...

"aku nak dapatkan kerja tetap sekurang-kurang nye sebelum bulan 5 taon ni.." -> ni dh cam ala2 nk wat STG kat assessment jer.. skali ngan timeframe.. hehehe..

hanisa said...

hahahaha.....
bgs mizely, tapi 5tahun tu cam lame sgt....da bole jd LTG da.....
nway, insyallah awk dpt keje.....
doakansy dpt join awk jugak k......