Total Pageviews

Saturday, April 24, 2010

frozen blueberry cheese cake

this time aku nak share kan my new trial ntok the new recipe...
aku dapat recipe ni pun atas pencarian aku di blog2 org n sedikit sebanyak nasihat n tunjuk ajar mak su aku (thanks maksu!!!)
disebabkan aku ni agak suke makan cheese cake, so kali ni aku dengan tidak berpikir panjang ntok try this recipe.....

and one thing for sure, cake aku kali ni mmg agak senang berbanding ngn cake2 aku yg pernah aku try.....
firstly because die tak payah bake, bile da siap bancuh, masukan je dalam fridge...
tunggu kalau boley satu malam, then u can njoy eating it.....
but, honestly to tell, cake ni agak menelan belanja yg mahal...tapi klu dibandingkn dengan rase die, mmg worth it la.....

ok let start with the picture first......

















gamba ni kirenya, cake tu da siap la.....

ok....the process before cake tu siap...

pastikan anda menyediakan ingredients yg betol dengan secukupnya...

THE INGREDIENTS
::base::

biskut
(xkesah nak brape banyak, kalau nak base die tebal, guna la biskut bnyk2)
butter/margerine/planta
2 sudu gula

cara-cara

~hancurkan biskut,
ntok biskut ni, whatever jenis biskut yg nak pakai pun bole(marrie, oreo n +++)
tapi kalau aku, aku suke pakai biskut chocolate n yg bercream,n klu gune biskut yg bercream, gula xpayah letak....
~melted kan butter
~then, gaulkan melted butter tadi dengan bkut yg da hancur tadi tu
~tekan2kan atas tray sampai die agak padat....
~masukan base tu dlam fridge.....

::filling::

700g cheese cream (suhu bilik)
1 cawan icing sugar/gula yg telah dikisar (klu xde icing sugar)
1 cawan whipping cream
1/3 cawan lemon juice
250g sour cream/yogurt
2biji kuning telur
4tables spoon gelatine

cara-cara

~pukul cheese cream sehingga lembut
~masukkan icing sugar then pukul sehingga sebati
~masukkan kuning telur, pukul lagi....
~then, add sour cream + whipping cream + lemon juice, keep on pukul till bahan2 sebati
~baru masukkan gelatin....
~after that, all the mixture tu, pour in tray yg da wat base td....
~masukan dalam fridge
~chill the cake about setengah hari...

untuk topping yg atas cake tu....
actually, ape2 jenis jem buah pun kite bole letak....depends on favorite la...
cam aku suke blueberry, aku letak la blueberry....n kalau tak, tak la name cake ni blueberry kan????
kalau nak letak strawberry pun bole jugak....
n if let say, xsuka jem, nak letak fresh fruit pun bole....
ikut cita rasa...
magga, nenas, kiwi, ape2 je...pun bole....
n kalau xnak letak pape topping pun ok jugak....

after that, u can enjoy eating.....

plz2 try wat bende ni sendiri....mmg berbaloi!!!
sbb perasaan org yg wat cake ni sendiri is different then org yg beli....
pape pun, kalau rase2 cam xbrape nak kene cita rasa....
bole modified his recipe....

ntok sape2 yg suke manis, gula tu bole tambah sikit lagi, sbb aku ni xbrape suke manis2 sgt....
then, sape yg x suke masam2 sgt, bole kurangkan lemon juice tu....jgn sampai 1/3 cawan la, agak2.....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 comments:

liyen said...

aku rs nak tukar la tajuk ko nye kek tu..
" the bengkang bengkok rasberry chesse cake"
ok x?
mcm panjang sgt.. "BBR chesse cake"
ha.. ok ckit.. hehe

hanisa said...

liyeeeeeeeeeennnnnnnnnn
mengong!!!!
bole2 tuka, xkesah la tu, jnji bole mkn....
(tu pun sbb ko da jadi follower aku..)

Anonymous said...

weh nk cookies ngn kek yg ko wat tok amad nye 2..ala xkan xingt yg ak teman ko shoppg keliling carrefour 2..ape??xingt?ala yg ko cam pusing2 byk kali nk bli brg 2..yg 1st tym nk msk 2..ahha!!dh ingt??!!!good2..sile la post kan ek..trimas