Total Pageviews

Monday, March 22, 2010

farmville: obsession.......

ehem2......
kali ni aku nak citer pasal farmville.....
untuk sape2 yang xtahu ade kejadahnye farmville ni, let me explain to you....
ok, farmville ni actually sejenis game yg mane sape2 pun bole main, tak kira la brape umur die n ape pun yang di buat skrg ni.....
senang je, seperti biasa, bahan-bahan ntok maen game ni ialah.....
mesti ade laptop atau PC, n the most important is kene ade la internet connection....
tak kesah la kat mane2 pun anda berada....kat malaysia, di german, or kat mana2 la....janji kene ade 2 bende tu, sbb klu nak main guna handphone mmg xbole nak access....(game ni tak ade format dalam hp)
ok....
actually nye, aku start terjebak dalam dunia farmville ni last year....
time aku sem tujuh...inagt lagi orng yg bertanggung jawap dalam penglibatan aku pada farmville ni ialah LIYEN....
time tu mmg sume member aku giller active ngn game tak kirala pe jenis game yang ada kat FACEBOOK tu, sume diorng main.....
tapi, aku ni jenis yang malas nak layan bende2 ngepet2 ni.....
diorg (member aku) especially LIYEN, bising suruh aku main game yang diorng main tu...tapi tiap kali tu jugak la aku akan jawap, "ala, malas la, nak layan game-game ni...aku ni bukan nye jenis boleh bagi fully commitment sgt kat game ni...."
pastu si liyen pun jawap, "ala hani, awak buat account ntok game ni, pastu awak biarkan je, nnt saya boleh tolong awak main kan".



ok, sebenarnye, time tu mmg die request farmville, the thing is, wheneven you play game, untuk kite move to another level or untuuk kite dapatkan ape-ape point, kite kene banyakkan kite nye followers, kirenye dalam farmville ni kite kene perbanyakkan neighbor, dalam erti kata laen, si liyen ni nak suruh aku jadi one of her neighbor la....
pujuk nye pujuk, akhirnye aku pun buat la jugak farm aku sendiri....
at first, aku mmg tak heran pun ape2 pasal game ni....tapi yang buat aku excited nak bermain dengan seriousnya, bile aku tgk mmber2 aku sume level da tinggi2 da.....
jadi, dengan dorongan dan perasaan yg tak nak kalah tu, aku pun bersungguh-sungguh la menaikkan level aku, sampai sekarang....n aku tak tahu sampai bile aku nak stop main game ni.......

actuallynye mmg banyak perkara yg tak brape baik, berbanding perkara yang baik kalau kite terlibat dalam game ni.....
aku tak nafikan, bnyk masa aku terbuang ngadap laptop sbb na uruskan farm aku....
tapi, ape2 pun....aku puas!!!!hehehehehehe

ok now, i'm telling you how to play this game.....
kepada sesiapa yg da tahu,dgr je la....

setiap pemain, akan diberikan kawasan dimana kita bole bercucuk tanam....
at first, kita akan dibekalkan dengan sedikit duit, permulaan untuk kita membeli seads ataupun ape2 saje untuk mencantikkan ladang kite tu.....
game ni xla complicated sgt cam game-game yg laen....



sbb, mengikut servey yg aku buat dikalangan member aku yg main game, diorng kene buat kerja curi mencuri untuk move to another level, tapi game ni tak payah, kite akan dapat sedikit duit n point kalau kite visit farm org laen n kite tolong die bersihakan ladang die sambil tu fertilize die nye crops....
kirenye, game ni mengajar to be a good person la....
sbb, kite juga digalakkan utk memberi hadiah kepada kawan kite.....



dalam farmville juga, menitikberatkan cara kita buat pilihan supaya kita dapat keuntungan......
sbb, each seads yg kite pilih untuk ditanam, ada time expired die, klu kita terlupa ntok harvest, tanaman kite tu akan mati n kita pun tak dapat keuntungan.....
so, kene pandai pilih ape yg kite nak tanamkan.....
selain tanaman, kita juga bole bela ternakkan dan tanam pokok.....
tapi hasil ternakkan n pokok tu tak brapa untung berbanding tanaman yg ditanam tu...
what we have to know is, we played this game not for untung, but there is some task dimana berupa ribbon untuk kita achieve....



banyak lagi la bende yg perlu kita tahu, selain
aku pun tak ahu nak citer pe lagi....sbb kalau nak tahu, kene la main sendiri game tu...
bukan la aku galakkan korng maen game ni, tapi kalau betul korng curious pasal game ni....you have to experience it first......
permain ni sekadar hiburan, n kalau bole jangan jadi cam aku ni.....
whatever it is, satu fakta yang ingin aku kongsikan....
farmville ni jugak merupakan satu game yg terkenal among facebook user....
jumlah pemain game ni sendiri da mencecah lebih dari 65million people around the world......maybe skrng ni da makin bertambah kot....guess so....
ok la.....
setakat ni je la info pasal farmville yg dapat aku kongsikan.......
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

liyen said...

ni bab yg aku x thn bc nie...
aku x bersalah k..
ko nak main sgt bnd tu
thn pon ko nak gak..
x leh nak wat pe dah..kuikuikui..
(tp yg plg x thn tu plg ko copy paste ayat aku dl2, yg aku sndr pon dah x ingat dah.. hahaha)

hanisa said...

hahahahaha!!!!!!
mestila ingat cik kak oi!!!!