Total Pageviews

Thursday, August 5, 2010

kehidupan baruku.....

aik, tibe2 je cam rase da lama tak membebel kat blog aku ni......
*ala2 busy giller a ni....cehhhhh

so, rite now at my rented house: bandar bukit tinggi II, klang, selangor.....
living with my classmate: nurul balqis
house type: apartment, economy class A.K.A flat, 3bedroom, 2toilet

it means, my daily schedule totally change!!!!
~dari seorng yg dok umah 24hrs/weeks kepada dok umah just in weekend.....
tu pun, kalau tak balik mlk or attend mane2 kenduri.....
~dari seorng yg bagun lambat kepada seorng yg bagun cepat, sempat la solat subuh lps azan....
~dari seorng yg suke ngadap laptop or tv kepada seorng yg suke tido bile ade je free time....penat oooooo......

almost 4weeks aku da menjalani my practical session for my final year sem....
so, insyallah, esok da ari jumaat, then complete a month aku kat sini....tinggal la lagi 2bulan lagi.....

lps abis je practical, da kene fikirkan pasal nak cari kerja plak!!!!arghhhh......
harap2, cpt la aku dpt keje ni....
bnyk bnde dlm pale otak aku skrg ni.....

so far, this practical, aku reaaly enjoy and satisfied la....
physio sume nice!!!! patient, mestila yg tak sehat, kalau sehat, xla dtg jumpe physio...

kadang2 tu tgh wat patient, mcm2 dlm pale otak aku ni....
mcm mane la klu one of my family member jadi cam ni.........
kalau la ibu aku yg dtg ni, mesti aku seday.....
kdg2 tu, bile naik ward, cam2 kerenah, dgn patient la, yg carer nye reaction la....
dulu aku kind of terbawak2 jugak la perasaan tu, ade skali tu, time aku wat practical kat K.T, attactment kat ICU.....
this patient got TBI (traumatic brain injury), all limb paralyze....
patient unconscious, refer for chest physio.....
lps je suction, aku wat la sikit2 passive movement, smbil teach his mother to do at opposite limb.....
tgh wat je,mama die meleleh air mata....usap pale anak die......
mule2 tu aku steady jugak, at last aku pun meleleh jugak.....
balik je ward, aku borak2 ngn physio yg bwk aku naik tu, gthu pasal tu, die pun advise aku, klau bole elakkan menagis skali, jgn tunjukan yg kite pun lemah...bg die semangat ntok kuat....

so, just now, the same condition patient, but this time not in ICU, 19 y/o patient already in stable condition, not depand on ventilator, dtg as out patient....
yg aku respect to, ibu die la...
a single mother, dan sgtlah bersemangat....
abis2 je wat 2-3 treatment, ade sorng mama kpd patient yg ade kat situ dtg kat die....
tny pasal anak die ni, borak2 la 2org ni......
yg that lady ni, pun ade anak yg baru je accident, tapi tak la parah sgt, not TBI, but SCI (spinal cord injury), compression on T3-T6, lower limb affect,
tgh2 sesi bertanya-tanya tu, this lady ni, menagis plk.....
yg ibu bdk ni, steady je citer....
makcik tu pun tny, camne awk bole sgt kuat cam ni....sy ni, anak sy cam tu je pun sy da terok....
aku tgh dgr ni, nak nyampuk nnt kacau plk....so diam je la....
ibu bdk ni pun jwp, sy mmg dri die jadi cam ni, tak pernah air mata ni jatuh....
sy tak nak ikut2kan sgt hati ni, tapi dlm hati ni tuhan je yg tahu mcm mane, smbil pegang tgn anak die ni.......
yg best nye, makcik yg dok tny2 tu, die da giller2 nangis da....
but this time, aku cam steady jugak la, tahan je.....klu xnagis skali la...hehehehe

panjang plak stori nye, ape2 pun it just berkongsi pengalaman...

aku just nasihatkan kat die....masing2 ad bahagian masing2....
kite sendiri pun tak tahu, what is going to happen to us in future,

ok la, guess that all yg terlintas kat pale oatk aku ni.....
even, tadi, before start to write this, bnyk citer yg nak tulis...tbe2 je.....
da xingat.....

ok, you all wish me luck for my final practical ni k!!!!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

cekkeya said...

wah, dah boleh jaga jaga patient dah.

Gud Lux ye! Selamat Berbakti pada Masyarakat. ahhaha aku rasa cam aku tgh kempen politik plak. haha

Mama rock said...

Oii dik,bila nk balik berbakti pada akak?pinggang ni nak patah dah ni....